Kommunen

Det finns många saker i samhället som förvånar en, men en av de allra mest förvånande, och hemska för den delen, är hur Kommunen fungerar.

Till och med årsskiftet hade jag boendestöd sex timmar i veckan. Det var en mycket värdefull hjälp för mig som har lett till att jag har fått mycket stöd i att träna saker och situationer som jag haft ångest för, miljöterapi, social träning, avbrott i vardagen - som för mig har varit isolering mm.mm.

Men, det som händer då är att min biståndshandläggare plötsligt får för sig att börja debitera mig för dessa besök, för att som han säger, jag har enligt normen råd att betala det. Ni ska inte tro att normen går efter verkligheten och vad de faktiska kostnaderna är, utan den går efter en lista som Konsumentverket har gjort i ordning över hur mycket varje individ i samhället ska kosta. Min ekonomi ser absolut inte ut som den där normen, utan jag har kvar betydligt mindre i kassan efter att alla räkningarna är betalda. Men trots detta så ska jag ändå få betala, för att min inkomst är för hög *SUCK*...

Det kan jag tala om, att min inkomst inte är hög. Herregud, jag är ju sjukskriven!!!! Då blir man inte miljonär, precis. Jag har precis så att det räcker till att äta varje månad, sen finns det inget över till något annat. Ändå ska man ta bort det som för mig har varit den viktigaste hjälpen pga att Kommunen är en av de få kommuner i hela landet som debiterar sina brukare för tjänsterna som de erbjuder. Vi är ju dem som står lägst på samhällsskalan! Har lägst inkomster och är dessutom psykiskt sjuka, så att vi behöver detta stöd. Jag har behövt den här hjälpen för att jag ska komma vidare i livet, för att jag ska få ett värdigt och meningsfullt liv, och kanske kunna klara mig på egen hand så småningom. Hur tänker de egentligen?

Det har varit uppe i Kommunfullmäktige ett förslag att det ska tas bort denna avgift, men det har röstats ned och satts på framtiden att besluta om det. Under tiden så får sådana som jag tydligen klara oss själva...Nääää, det är för jävligt helt enkelt!!! Under tiden så får jag klara mig med min ledsagare, för detta är avgiftsfritt än så länge. Men dessvärre är ju inte hon utbildad och har inte samma handledning och team runtomkring sig till hjälp. Vi klarar oss relativt bra tillsammans för att jag har sånt go i mig att jag säger till vad jag behöver träna på och sen finns hon med som stöd. Men tänk de som inte har förmågan eller orken att göra det, som bara sitter där och stirrar rakt framför sig och väntar på att man ska göra nåt, vad händer då???

Det är till att orka att hålla sig själv, för kommunen gör det då inte...

Kommentarer
Postat av: Michelle

Svar: Hahah, ja jag gör ju det :D Vill också jättegärna ses gumman, men kan verkligen inte lova något. Hela helgen är jag fullbokad i princip, sedan ska jag jobba tisdag och onsdag, sen åker jag hem på torsdag. Så tror inte det kommer gå den här gången. Men om jag får tid över, så hör jag självklart av mig :D Hehe, orkade du läsa alla svar eller? Hehe, var hur mycket frågor som helst ju. Men det var kul. Och du hade bra frågor :) Puss

2009-02-12 @ 12:21:01
URL: http://eyeofstone.blogg.se/
Postat av: Michelle

Och för att kommentera det här inlägget. Fy fan alltså, jag blir så trött på alla jävla kommuner som ska ha massa jävla normer som inte stämmer överens med verkligheten. Jag säger bara: Suck!!

2009-02-12 @ 12:24:42
URL: http://eyeofstone.blogg.se/
Postat av: Amari

Eller hur, man blir bara TRÖTTS Kram

2009-02-12 @ 14:44:17
URL: http://amariraphaelis.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Vi har ju viss erfarenhet av den här Kommunen nu,så man blir inte förvånad....Men man ska vara TACKSAM o bara vara tyst...Hoppas dom kan sova bra,efter alla DUMMA BESLUT dom fattar...Dom kanske hamnar i en situation någon gång,så dom får se.....KRAMAR MAMMA

2009-02-16 @ 17:12:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0