Ljud

Det är ett annat område som vållar problem för en som har Asperger. Så här har det varit i hela mitt liv och ingen har fattat varför jag är såååå känslig för ljud.

Det kan vara en liten klocka som tickar och när jag ska sova så hör jag det där ljudet som ett oljud. Det går absolut inte...
Motorljud, sågljud, borrljud och annat är rent helvetiska att vistas i närheten, så när nån t.ex. håller på att renovera eller bygga nåt, då flyr jag.

Vissa typer av röster, tv-ljud, musik, monotona takter, höga ljud eller låga ljud blir outhärdliga och jag måste stänga av ljudet för att inte helt gå sönder. Även monotont fågelkvitter kan bli förskräckligt att lyssna på. Plötsliga ljud kan få mig att nästan dö, för det är hemskt skrämmande och otäckt.

Det är oerhört svårt att förklara vad det är som händer i mig vid dessa tillfällen, men det är som att hela mitt system raseras, det gör ont inuti kroppen, huvudet känns som det ska sprängas eller hjärtat sluta slå. Det kan t.o.m. göra ont utanpå kroppen. Det är som att jag har gigantiska, osynliga känselspröt som tar in varje ljud som finns. Det beror på vad det är för ljud, högt eller lågt, vad som händer i min kropp. Men det medför ett enormt obehag och jag måste genast bort därifrån, fly. Jag får ångest och panik om jag blir tvingad att stanna kvar i en sån miljö och jag får enormt svårt att hålla koncentrationen.

Det här kan ofta vara väldigt svårt att hantera för världen är full av ljud. Dessutom så bor jag i en lägenhet och där är det mycket olika ljud. När jag mår dåligt är jag dessutom extra känslig för ljuden, och då vill jag mest bara försvinna. Det tar mycket fokus att filtrera bort ljud, ibland går det, ibland inte. Jag önskar det vore annorlunda, men det här får jag leva med. Inte konstigt att man är trött ibland*SUCK*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0