Matlagning

Först kan jag rapportera att jag fick kontakt med killen som jag sökte igår:) Fick ett sms och han är på skidsemester den här veckan, så vi ska höras nästa vecka. Det var ju jättekul att det funkade. Det ska bli så spännande och kul att höra vad som blivit av honom under alla dessa år, vad han gör, vem han är osv. Fortsättning följer....

Ja, nu ska jag berätta om det jag har tagit upp några gånger tidigare, nämligen min matlagning. Den är ju minst sagt lite speciell och egen.
Jag har lite problem med att få till det vad gäller matlagningen av många anledningar. Dels så har jag inte fantasin att komma på en massa olika recept och jag har inte förmågan att läsa instruktioner i kokböcker. Det blir alldeles för rörigt och kaotiskt i huvet.
Sen har jag ett problem med att mitt kök är så litet att det är helt omöjligt för mig att sätta igång med något komplicerat recept där det är ex antal ingredienser som ska ta plats och ligga överallt i köket. Då får jag panik! Det måste vara rent och snyggt, alltså väldigt få saker framplockade för att jag ska fungera i köket.
Detta leder till att när jag ska handla, så planerar jag ju mina inköp efter mina begränsningar. T.ex. så äter jag samma lunch varje dag i veckan, det är tonfisk och keso. Det har jag inga som helst problem med, det är vant och lätt att fixa till och det är gott.

Till middag så varierar jag makaroner med olika veg.rätter, alltså veg korv, burgare, bullar, filé etc. och lax vilket går snabbt, det är jätteenkelt, det är också väldigt gott och det blir inte rörigt.
Jag får ju ofta kommentarer av mina nära och kära om detta fenomen, att det vore ju bra om jag skulle få lite mer varierad kost ur näringssynpunkt och njutning, men jag fungerar inte så. Visst tycker jag det är trevligt med mat, men det är inte så att jag kan sitta och njuta i timmar på en middag, för då får jag panik. Nä, mat skall ätas när den är varm och njutas av under kort tid:)

Det här har jag hållt på med väldigt länge och det funkar alldeles utmärkt för mig. Men nu har Lotta och mamma tagit tag i det här ordentligt och de har ett eget uppdrag att de åtminstone ska få mig att äta lite annat än bara makaroner. Så mamma  har gjort iordning 5 snabba recept som är enkla och som jag slipper en massa stök, och Lotta visade mig på plats i affären olika varianter av mat. Det är jag oerhört tacksam för att ni gör för visst ligger en del av problemet i min bristande fantasi och oförmåga att gå runt och titta i affären för att få idéer.
Men jag nämner för säkerhets skull att nu räcker det för nu med de idéer ni har kommit med, för nu måste jag smälta dessa förändringar och få dem till att bli rutiner. Annars kommer det inte att funka och jag kommer ändå att återgå till mina gamla vanor av makaroner och nåt till:)

Bild på elev från Gymnasiesärskolan Matlagning och lokalvård
Oj då, är det så där man skalar potatis...:) Önskar jag hade ett
större kök, *Suck*

Annars idag på schemat så har jag möte med sjukgymnasten. Då kommer min dom av stegräkningen och då får jag höra vad hon har på förslag för träning etc. för mig.
Sen ska jag och Solveig (ledsagaren) åka till Willy:s och veckohandla. Den här gången ska jag faktiskt köpa grejer till recepten jag fått från mamma, så jag ska köpa potatis för första gången på evigheter. Det ska bli spännande och intressant hur jag klarar av att frångå min gång i affären för att avvika på nya äventyr. Jag är redo!

Hoppas ni har en fin dag, Stor kram A

Kommentarer
Postat av: Lotta

gulle dig!!!!!!

2009-02-05 @ 13:08:32
Postat av: Birgitta

Jag lovar att nu ska Du få öva på dessa rätter o så kan Du bara berätta hur det går framöver.....Tänker mest skörbjugg o benskörhet i framtiden,du vet....ha ha...puss o Lycka till!!!!MAMMA

2009-02-05 @ 18:44:17
Postat av: Amari

Ja, jag vet, jag har tänkt på det också... Men det är ju inte främst av den anledningen jag ber om hjälp utan för att träna mig på att hantera denna övning på ett bättre sätt, få redskapen helt enkelt. Ni är suveräna som hjälper mig!!! Puss Amari

2009-02-05 @ 19:20:55
URL: http://amariraphaelis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0